مرمت اشیاء آنتیک می‌تواند فرآیند بازسازی یک خانه قدیمی، مبلمان، یک اثر هنری، فرش یا ظروف باشد، به‌طوری که به حالتی مشابه زمانی که در ابتدا تولید شده تبدیل شود. یک شیء معمولاً باید بیش از 100 سال قدمت داشته باشد تا آنتیک محسوب شود. کار ترمیم به‌طور کلی توسط یک متخصص آموزش دیده انجام می‌شود که سعی دارد از ترکیبی از مواد جدید و قدیمی استفاده کند تا قطعه آنتیک را به زیبایی و کارکرد قبلی خود بازگرداند.

قاب عکس یکی از انواع آنتیک‌ها می‌باشد که ممکن است نیاز به مرمت داشته باشد.

قاب عکس یکی از انواع آنتیک‌ها می‌باشد که ممکن است نیاز به مرمت داشته باشد.

مرمت اشیاء آنتیک معمولاً توسط یک متخصص آموزش دیده انجام می‌شود که به عنوان مرمتگر یا محافظ اشیاء آنتیک شناخته می‌شود. این افراد ممکن است به عنوان پیمانکار آزاد برای اشخاص خصوصی، گالری‌ها و مجموعه‌های آثار هنری کار کنند، یا ممکن است در موزه‌های هنر و تاریخ استخدام شوند. آموزش آن‌ها معمولاً شامل مدرک کارشناسی در تاریخ هنر یا رشته مشابه و مدرک کارشناسی ارشد در مطالعات هنر، تاریخ یا موزه‌داری است.

افزون بر مدرک، موزه‌ها به چندین سال تجربه در مرمت آنتیک‌ها و شاگردی و کارآموزی نزد یک متخصص ـ‌قبل از ارائه شغل‌ـ اهمیت می‌دهند. کار مرمت‌گران در زمینه حفاظت ممکن است بر روی یک زمینه خاص تخصصی، مانند بازسازی نقاشی‌های رنگ روغن، یا روکش کردن مبلمان متمرکز شود.

ظروف آنتیک برنجی معمولاً به سطحی از ترمیم نیاز دارند.

ظروف آنتیک برنجی معمولاً به سطحی از ترمیم نیاز دارند.

فرآیند ترمیم آشیاء آنتیک معمولاً شامل چندین مرحله و در مهارت‌های مختلف است. نتیجه نهایی مرمت باید شبیه و یا تا حد امکان به شرایط شیء در هنگام ساخت اولیه‌اش نزدیک باشد، و همچنین شرایط بدون ترس از ایجاد آسیب، در استفاده مجدد از شیء را داشته باشد. به عنوان مثال، صندلی‌ها و تخت‌های بازسازی‌شده باید بتوانند وزن و فشار را تحمل کنند، نقاشی‌های بازسازی‌شده را باید بتوان برای نمایش آویزان کرد و خانه‌های بازسازی‌شده را بازدید کرد. این مراحل می‌تواند شامل تعویض روکش روی یک تکه مبلمان یا کفپوش، از بین بردن آثار خراشیدگی و سوختگی از سطوح، و جایگزینی قطعات شکسته مانند لولا، پیچ و مهره و موارد دیگر باشد. مرمت‌گران تا حد امکان باید از مواد اصلی قطعه موجود استفاده کنند.

مواد استفاده شده در مرمت اغلب باید معیارهای خاصی را داشته باشند که توسط موزه یا کارشناسان تعیین شده استپ

مواد استفاده شده در مرمت اغلب باید معیارهای خاصی را داشته باشند که توسط موزه یا کارشناسان تعیین شده استپ

مرمت آنتیک اغلب با استفاده از مواد جدید و برای جایگزینی بخش‌هایی از قطعه که ممکن است در طول زمان آسیب قابل توجهی دیده باشد انجام می‌شود. این مواد اغلب باید معیارهای خاصی را داشته باشند که توسط موزه یا کارشناسان تعیین شده است. مرمت خانه معمولاً محدود به استفاده از الگوها و رنگ‌هایی است که در زمان ساخت سازه در دسترس بودند. یا مبلمان را فقط می‌توان با طرح‌های پارچه و محتویات نخی که در زمان ساخت این قطعه محبوب بودند، دوباره روکش کرد. این موارد به مرمت‌گر اجازه می‌دهد تا با اطمینان به صورت ظاهری و احساسی، قطعه را همان‌طور که سال‌ها قبل در زمان خود نو به نظر می‌رسید، بازیابی کند.

برای اطلاع از خدمات مرمت و مشاوره جهت بازیابی اشیاء آنتیک خود صفحه مرمت چمراس (اینجا) را ببینید.